خانه / غذاها و سوغات همدان / خلاصه ای از برخی سوغات همدان

خلاصه ای از برخی سوغات همدان

از سوغات همدان بیشتر سر در بیاورید!

سوغات یک شهر، امضای یادگاری آن است، همدان نیز بدون امضا نیست! این شهر سوغاتی های متنوع تر از بسیاری از شهرهای ایران دارد. شاید به خاطر این است که همدان بیشتر با نام بوعلی سینا و باباطاهر گره خورده است و کمتر سوغاتی های خود را در لیست اول شهرش معرفی کرده است. در این مقاله به سوغات همدان می پردازیم و مشخصا سعی می کنیم تا به راحتی بتوانید به این سوال که سوغات همدان چیست پاسخ بدهید، پس با همدان توریسم همراه باشید.

همانا هر نقطه از روستاهای بی شمار استان همدان که قدم بگذارید سوغاتی های زیاد دیگری خواهید یافت اما در اینجا سعی شده معروفترین و پرطرفدارترین آن ها را خدمتتان معرف کنیم.

کماج ، خوشمزه‌ی سوغات همدان

نان کماج | سوغات خوشمزه همدان
نان کماج | سوغات خوشمزه همدان

نان کماج شاید مشهوترین سوغاتی همدان باشد، این نان، شیرین است و در بسیاری از فروشگاه های سطح شهر می توانید آن را بخرید. این شیرینی از آرد، شکر ، کره و پودر دارچین در کنار تخم مرغ، گردو، شیر و نمک پخته می شود، گرم و سرد این نان تفاوت زیادی ندارد و بیشتر شبیه کیک می ماند! در همدان به نان کماج نه نگویید!

حلوا زرده ، مخصوص سوغات همدان

حلوا زرده
حلوا زرده

حلوا زرده را شاید بتوان خاص ترین سوغاتی همدان دانست، این خوراکی ظاهری شبیه فرنی دارد و در تهیه آن فقط از زرده تخم مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران استفاده شده است. این خوراکی بسیار پر پروتئین است ولی قابلیت بردن زیادی ندارد.

انگشت پیچ سوغاتی با نام عجیب!

انگشت پیچ | دسری خوشمزه
انگشت پیچ | دسری خوشمزه

شاید یکی از دلایل عدم معروف شدن سوغاتی های همدان نام عجیب و نامانوس آنهاست، گواه این مدعا دسر همدانی انگشت پیچ است، این دسر در کنار حلوا زرده خورده میشود. در تهیه این دسر از سفیده تخم مرغ، گلاب، شکر، جوهر لیمو و هل استفاده می شود، این دسر را در شیرینی فروشی های همدانی بسیار می شنوید، راستی اگر به این شیرینی فروشی ها رسیدید از طرف ما بپرسید انگشت پیچ چه اسمی است روی این دسر خوشمزه گذاشته اند! شاید توضیحی وجود داشته باشد!

شیرینی چای ، شیرینی خوشمزه همدانی

شیرینی چای | شیرینی خوشمزه همدانی
شیرینی چای | شیرینی خوشمزه همدانی

نان چای یا چای نان، یکی از شیرینی های مخصوص همدانی هاست که از آن برای خوردن چای استفاده می شود. این نان به نوعی جایگزین قند و شکر است، بیماران قندی از این نان بسیار استقبال کرده اند. این نان از ترکیب ماست و تخم مرغ و کره در ترکیب با آرد در شکل های مختلفی پخته می شود. گویی رسمی نانوشته مابین سوغاتی های شهر های ایران وجود دارد که برای چای حتما چیزی برای عرضه داشته باشند.

آب نبات قیچی ، حس خوب خاطرات

آب نبات قیچی
آب نبات قیچی

اگر از شهر اصفهان و کاشان، نتوانسته اید آب نبات سوغات ببرید همدان این فرصت را به شما می دهد که آب نبات سوغات ببرید. این آب نبات در چندین طعم وجود دارد.

نان برساق ، یک سوغاتی فرا همدانی

نان برساق
نان برساق

نان برساق از شیرینی های موجود در همدان است که گزینه خوبی برای سوغاتی بردن به شمار می رود، این سوغات اما فرا همدانی است و می توانید آن را در کرمانشاه و در بعضی از مناطق لرستان ببینید، شیرینی برساق جزو شیرینی ها با میزان بالا به حساب می آید در سوغاتی دادن به بیماران قندی احتیاط به خرج بدهید.

سفال سوغاتی اصلی همدانی هاست

سفال | سوغات اصلی همدان
سفال | از معروف ترین سوغات همدان

همدان و لاجین مرکز سفال ایران هستند، لاجید در فاصله کوتاهی از همدان قرار دارد. شما در فاصله همدان و لاجین فقط کارگاه سفال می بیند. سفال ها در این قسمت از ایران از سادگی در آمده اند و به خوبی رنگ و نقش های متفاوتی دارند. نقاشی های روی سفال به سه شیوه عموما صورت می گیرد، نقاشی روی بدنه لعابی، نقاشی زیر لعابی و نقاشی آب‌طلا سه روش مطرح هستند. در خرید دقت کنید که نقش و نگار چقدر ظریف و درست پرداخته شده است.

گلیم ، روی خوش نقش هنر مردم

گلیم | سوغات همدان
گلیم | سوغات همدان

از آنجایی که همدان بسیار در محور دامداری رشد کرده است گلیم هم در آنجا بسیار رونق دارد، تنوع گلیم ها در همدان بسیار بالاست آن را به سادگی دست کم نگیرید و سعی کنید تا بهترین گلیم را سوغات ببرید.

آبگینه های همدانی سوغاتی برای رنگ دادن به خانه

آبگینه شیشه‌گری به روش سنتی است که در آن با دمیدن هوا به مواد مذاب، شیشه به حالتی در می آید که خود را تبدیل به یک اثرهنری زیبا می کند. آبگینه در همدان قدمت طولانی دارد بهتر از آبگینه های همدان را سخت میتوانید در جاهای دیگر از کشورمان ببینید چرا که هیچ چیز معلوم نیست! آبگینه هنر تصادفی و بدون تکرار است.

خوراکی و سوغاتی های خاص همدان قطعا بیشتر از این باید جزئیات داشته باشد اما در حد توان سعی شد خلاصه ای از آنها را در یک پست و مقاله برای شما گردآوری کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

درباره ی مدیر همدان توریسم

همچنین ببینید

انگشت پیچ همدان

سوغات انگشت پیچ همدان + آموزش طرز تهیه

از سوغات انگشت پیچ چه میدانید؟ یک شیرینی سفید مایع رنگ خوشمزه حتی به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *