خانه / گردشگری همدان / موزه و تپه هگمتانه در همدان

موزه و تپه هگمتانه در همدان

همدان خود را مهد تمدن و تاریخ ایران می داند چرا که در آن تپه هگمتانه قرار دارد. با ما در همدان توریسم همراه باشید تا شما را با یکی از قدیمی‌ترین تپه تاریخی موجود در ایران آشنا کنیم.

هزاران سال از نسل بشر میگذرد. قرن ها میان و میرن و انسان همواره بقای خود را در این کره خاکی در طی این سالها حفظ کرده است این را میتوانید از تپه هگمتانه بپرسید که شاهد بیشتر این ماجراها بوده اما چه جنگها که ندیده و چه بسا گنج ها که در آن پنهان و باز پیدا نشده و چه سرگذشت ها که در این تپه تاریخی رخ نداده است.

تپه هگمتانه کجاست؟

شهر تاریخی هگمتانه به دلیل قرار گرفتن در دل تپه ای به تپه هگمتانه معروف است، مکان این شهر تاریخی یا همان تپه هگمتانه در داخل شهر همدان است، دو طرف خیابان اکباتان در اطراف تپه کشیده شده است. وسعت تپه مذکور در حدود ۳۰ هکتار است که آن را در زمره پهناوترین تپه های باستانی در ایران قرار می دهد.شما وقتی به دیدن این تپه می روید با یک شهر رو به رو می‌شوید.

تپه هگمتانه
تپه هگمتانه

تاریخچه تپه هگمتانه

وقتی از یک تپه تاریخی حرف می‌زنیم دانستن تاریخچه‌ای از آن الزامی به نظر می‌رسد. شهر هگمتانه، توسط قوم ماد در قرن هفده قبل از میلاد تاسیس شده است و آنطور که شواهد نشان می‌دهد اولین پایتخت امپراطوران و پادشاهان ایرانی بوده است. عملیات کاوش در این مکان از سال شصت شروع شده و تا کنون ادامه دارد.

هردو تاریخ نگار یونانی، اشاره دارد که مادها جانت دیاکو را مرکز خود قرار داده اند، گویی جانت دیاکو مورد بحث او همان هگمتانه است، بعضی ها اعتقاد دارند که جمشید پادشاه این مکان را ساخته است، هرچه که هست قدمت این بناها در این تپه به قبل از میلاد بر می‌گردد و تردیدی در این باره وجود ندارد.

معماری های موجود در تپه هگمتانه

به نظر می‌رسد این شهر زیبا و تاریخی به صورت قصرهای زیبا و تو در تو ساخته شده است. اکتشاف‌ها نشان می‌دهد که هفت قلعه بر روی تپه وجود داشته است. مورخان یونانی بسیار در مورد جلال و جبروت بناهای تپه گفته اند که به نظر می‌رسد که همه لاف و گزافه باشد حرف‌هایی چون ساختمان هایی از طلا و غیره غیر طبیعی به نظر می‌رسد چرا که ایران هیچگاه معادن عظیم طلا نداشته است.

کاوش‌ها و حفاری‌ها نشان می‌دهد که یک سیستم آب رسانی کاملا پیشرفته در این مکان قبلا احداث شده است، اکتشافات نقشه خانه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. همچنین وجود حصار‌های بلند متری و وجود دو برج را در این قسمت نشان می‌دهد.

آثار به دست آمده از این حفاری‌ها شهرت جهانی دارند. برای مثال لوحی در اکتشاف‌ها به دست آمده که با طلای اصل ساخته شده است، نوشته‌ای به خط میخی که قدمت آن به دوران حکومت هخامنشیان باز می‌گردد بر روی این لوح اینطور نوشته شده است: آریامنه شاه بزرگ، شاه شاهان شاه پارس پسر چئیش پیش شاه نوه هخامنش. آریامنه شاه می‌گوید: این کشور پارس که من دارم و دارای اسب‌های خوب و مردان نیک است، اهورامزدا آن را به من داده است. از مرحمت و لطف اهورامزدا من شاه این کشور هستم. آریامنه در نوشته عنوان می‌کند که : اهورامزدا مرا یاری کرد.

تپه هگمتانه اشیاء موزه ای کادو می داد

جام طلایی ریتون سرشیر | شی استخراج شده در تپه هگمتانه
جام طلایی ریتون سرشیر | شی استخراج شده در تپه هگمتانه

شاید برجسته‌ترین شی که از این شهر استخراج شده است را باید جام طلایی ریتون سرشیر دانست. این جام از دوره هخامنشی به جا مانده است. دیگر شی ارزشمند این مکان، کاسه ی سیمین خشایار شاه است. پایه ستون سنگی متعلق به حجومت اردشیر دوم نیز در این تپه وجود دارد. در این پایه های سنگی دو کتیبه به خط میخی وجود دارد. این دو کتیبه در قسمتی به نام گنج نامه قرار دارند.

موزه هگمتانه در کنار تپه هگمتانه

موزه هگمتانه
موزه هگمتانه

موزه ای وجود دارد که در یک ساختمان قدیمی بعضی از اشیاء پیدا شده در تپه در آن به نمایش در آمده است و شما با دیدن این موزه می‌توانید به خوبی با زیست بوم تپه هگمتانه در سالیان دور آشنا شوید. این موزه در قسمت شرقی قرار دارد و پیدا کردنش برای شما آنقدر ها سخت نخواهد بود.

 

آیا باید به تپه هگمتانه رفت؟

جواب دادن به این سوال سخت است، به نظر نگارنده دیدن تپه هگمتانه خالی از لطف نیست و شما را می‌برد به تاریخ‌های دور ایرانی، و به شما احساس غرور خواهد داد. اما اگر از طرفداران تاریخ نیستید و در دنیای مدرن غرق شده‌اید، چند دیوار خرابه به شما حس خاصی نخواهند داد، ولی این را بدانید اگر فردا روز پیش دوستانتان عنوان کردید که همدان بوده اید و به تپه هگمتانه نرفته اید حسابی همدان رفتن تان را زیر سوال می‌برند. نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است تاریخ را نباید با تاریخ مقایسه کرد چرا که تاریخ چیز مقایسه شدنی نیست و مقایسه تاریخ یکی از اشتباه ترین کارهایی است که می‌توانید در برخورد با تاریخ انجام بدهید.

مکان های نزدیک به تپه هگمتانه کجاست؟

گنبد علویان، آرامگاه استرو مردخای هر دو در فاصله یک کیلومتری از این تپه قرار دارند، خوبی همدان این است که بقیه مکان های دیدنی چون آرامگاه بابا طاهر، آرامگاه بوعلی و شیرسنگی همدان و برج قربان همگی در بافت شهری قرار دارند، اگر تپه هگمتانه شما را نا امید کرد به سادگی می توانید به یکی از این مکان ها خود را بسپارید.

سخن پایانی در مورد تپه هگمتانه

این تپه یکی از قدیمی‌ترین تپه‌های ممکن در ایران است که بسیار سبب فخر همدانی‌ها شده است، شما با یک تپه موزه روبه رو هستید که خشت خشت آن دارای ارزش بالایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. دیدن این تپه بلد بودن می‌خواهد و یک همراه حاذق که وجب به وجب آن چیزی که می‌بنید را برایتان تشریح کند تا به اهمیت این بنا پی ببرید. در هر صورت این تپه از ساعت نه تا ساعت هفت برای علاقه مندان در درسترس است که می توانند از آن بازدید کنند.

در همدان توریسم خوشحال خواهیم شد که تجربه تان از دیدن این تپه را با ما در میان بگذارید. این تپه تاریخی که نسل های مختلفی از سراسر جهان روی آن پا گذاشته پر از رمز و راز است!

اگر از این تپه تاریخی پر رمز و راز دیدن کردید ما را هم یاد کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره ی مدیر همدان توریسم

همچنین ببینید

آرامگاه استر و مردخای ، بنایی مقدس برای یهودیان در همدان

آرامگاه مقدسات یهودیان در همدان! یکی از خاص ترین و عجیب ترین جاذبه های توریستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *