خانه / گردشگری همدان / روستای سنگی ورکانه جاذبه ای مانند دوران رنسانس اروپا

روستای سنگی ورکانه جاذبه ای مانند دوران رنسانس اروپا

معرفی یک روستای زیبای فوق العاده

از میان روستاهای شاخص و بسیار دیدنی ایران، می‌توان از روستای ورکانه همدان نام برد که به دلیل مناظر طبیعی بی‌نظیر، معماری خاص، استفاده از مصالح بومی، ساختمان‌های قدیمی، چشمه‌های آب و وجود کوچه‌باغ‌های زیبا و پر پیچ و خم، مشهور شده است. روستای ورکانه همدان به دلیل مصالح به کار رفته در بنای خانه‌های روستا، به روستای سنگی نیز مشهور است. این روستای دیدنی، بهترین مکان برای یک گردش دسته‌جمعی و جذاب است که تجربه‌ای متفاوت را برای شما به وجود خواهد آورد.

در میان انواع مکان‌های دیدنی و گردشگری، روستاها یکی از متفاوت‌ترین جایگاه‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. گشت‌وگذار در روستاهای مختلف به یکی از علاقه‌مندی‌های اصلی در میان گردشگران تبدیل شده است که هر ساله تعداد قابل توجهی از آن‌ها را به سوی کشف روستاهای جذاب و جدید و بازدید از آن‌ها ترغیب می‌کند.

اگر دوست دارید با این روستای سنگی بیشتر آشنا شوید، در ادامه با همدان توریسم همراه باشید:

روستای ورکانه همدان کجاست؟

روستای ورکانه
روستای ورکانه

در میان ۲۰ روستای هدف گردشگری استان همدان، شاخص‌ترین روستای آن، روستای ورکانه است. روستای ورکانه همدان با قدمتی در حدود ۴۰۰ سال، جزو روستاهای تاریخی و قدیمی گردشگری به حساب می‌آید که در ۲۰ کیلومتری همدان و در جنوب شرقی این شهر، در دره آبشینه قرار دارد. سابقه تاریخی این روستا به اوایل دوره صفوی باز می‌گردد و زبان مردم آن فارسی، آذری و کردی است.

روستای ورکانه، در میان گردشگران با نام روستای سنگی مشهور است و علت اصلی این نامگذاری مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها و ساختمان‌های این روستا است که پایه اصلی آن را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. این روستا به عنوان نگین گردشگری روستایی همدان شناخته می‌شود و هر روزه مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌گیرد.

در روستای ورکانه همدان چه چیزی می‌بینیم؟

با ورود به این روستا، اولین چیزی که می‌بینید، خانه‌های یک دست سنگی است که تصویری جدید و عجیب را پیش رویتان نمایان می‌کند. کوچه‌های این روستا از انواع سنگ‌های لاشه پوشیده شده‌اند که در زیر نور، به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آیند و تصویری شبیه به ساختمان‌ها و کوچه‌های اروپایی در دوران رنسانس را می‌سازند.

روستای ورکانه
روستای ورکانه

خانه‌های روستا، اغلب قدیمی هستند و بافت سنتی و پنجره‌های مشبک چوبی دارند و در کنار هم ترکیبی زیبا و دلنشین را ایجاد می‌کنند. سبک معماری و بافت سنتی ساختمان‌ها و به طور کلی روستا، باعث شهرت و محبوبیت روستای ورکانه شده است. یکی از ویژگی‌های خانه‌های این روستا، وجود ایوان‌ها و فضاهای نیمه باز است که امکان نشستن و یک دورهمی جذاب را برای روستاییان و گردشگران فراهم می‌کند. سکوهایی که در کنار خانه‌های روستا قرار دارند، محل مناسبی برای استراحت رهگذران در میان کوچه‌‌ها است و یک نوستالژی دلپذیر را خصوصا برای شهرنشین‌ها ایجاد می‌کند.

اگر گشت‌و‌گذار خودتان را در این روستا شروع کنید، مراکز فرهنگی فعال و بزرگی همچون مسجد جامع روستا را می‌بینید. همچنین مکان‌های تاریخی مانند حمام، اصطبل مهری خانم و قلعه اربابی، از مشهورترین مراکز دیدنی روستای ورکانه همدان هستند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

جزئیات دیگری از زیبایی روستا

یکی از عجیب‌ترین مکان‌های این روستا، وجود گورستانی رمزآلود در آن است که هیچ سنگ قبری ندارند! این گورستان مرموز، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران ماجراجویی است که به دنبال هیجان و تجربه یک بازدید متفاوت هستند.

جریان رودخانه‌های سیمین و ورکانه، جریان آب قنات و چشمه‌های موجود در روستا، طراوت و تازگی زیادی به هوای روستا خصوصا در فصل بهار و تابستان بخشیده‌اند. وجود باغ‌های گردو، زردآلو، انگور و سیب زیبایی بی‌نظیری را در فضای روستا به وجود آورده است. بسیاری از گردشگران و مسافران این روستا حداقل یک بار را در میان باغات و کنار چشمه‌های آن به گردش می‌پردازند.

روستای ورکانه
روستای ورکانه

وجود دو دره خان و جن که فصل بهار پر از سبزه و گل‌های رنگارنگ می‌شوند از دیگر زیبایی‌های موجود در روستای ورکانه همدان است. طبیعت این روستا جلوه خاصی دارد که در کنار جاذبه‌های دیدنی آن، پکیجی‌ کامل از یک سفر به یادماندنی را به شما هدیه می‌کند.

آرامگاه امامزاده غیب در این روستا، یکی از مکان‌های دیدنی آن است که بسیار مورد احترام  مردم روستا قرار دارد.

یکی از زیباترین صحنه‌ها و چشم‌اندازهای دوست داشتنی و جذاب، خصوصا برای شهرنشین‌ها، تصویر کوچ عشایر است که مسیر آن‌ها از نزدیکی روستای ورکانه همدان می‌گذرد. هر ساله طایفه‌های قزل یوسف، یارم طاقلو و ورکانی از اواسط آبان‌ماه کوچ بهاری خود را آغاز می‌کنند و تصویر عبور و یا اتراق آن‌ها در میان دره‌ها و مراتع، تصویری دلچسب و ماندگار ایجاد می‌کند.

بهترین زمان سفر به همدان

هوای همدان به طور کلی خنک و دلپذیر است. اگر قصد سفر به همدان و روستای ورکانه را دارید، بهترین زمان، سفر از اواخر خرداد ماه تا پایان شهریور است. در این زمان هوای همدان خنک و بسیار مطبوع است و حتی در شب اندکی سرد می‌شود. در تابستان، علاوه بر هوای عالی، می‌توانید از میوه‌های تابستانی و خصوصا گردوی تازه در این روستا نوش جان کنید.

چگونه به روستای ورکانه همدان برویم؟

روستای ورکانه
روستای ورکانه

اگر از سمت تهران به سوی همدان و روستای ورکانه حرکت می‌کنید، بهترین مسیر، انتخاب آزاد راه تهران_ساوه و سپس ساوه_ همدان است. برای رسیدن به روستای ورکانه همدان، باید جاده همدان_ملایر را انتخاب کنید و سپس از محوری که از این جاده منشعب می‌شود، سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس‌آباد، علی‌آباد را پشت سر بگذارید. پس از آن، از جاده ورکانه به راحتی به این روستای زیبا و تاریخی خواهید رسید. مسیری که برای رسیدن به روستا طی می‌کنید، آنقدر زیبا و سرسبز است که می‌توانید در مسیر نیز از ظرفیت گردشگری آن بهره‌مند شوید.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا از شهر تهران به روستا برسید، در حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است.

آنچه در سفر به روستای ورکانه باید بدانیم

روستای ورکانه
روستای ورکانه

در سفر به این روستای زیبا و جذاب، از جاده‌های پیش رو و مسیری که برای رفتن به آن انتخاب می‌کنید نهایت لذت را ببرید. چرا که محیط اطراف و جاده‌ای که شما را به این روستا می‌رساند، به تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی و دوست‌داشتنی سفر است. غذاهای محلی روستای ورکانه بسیار خوشمزه هستند و تجربه‌ای عالی برای چشیدن طعم‌های تازه به حساب می‌آیند. اگر به این روستا سفر کردید، حتما آبگوشت معروف محلی، انواع کباب‌ها و انواع آش‌ها خصوصا آش اوماج، پلته، واره، جو و ترخینه را امتحان کنید.

روستای ورکانه
روستای ورکانه

موسیقی محلی مردم روستا، که سربازی و سه پا نام دارد، نوای دلنشین و آرامش‌بخشی است که شنیدن آن خالی از لطف نیست؛ بنابراین اگر با مردم مهربان روستا هم‌نشین شدید، می‌توانید از آن‌ها خواهش کنید تا این موسیقی زیبا را برایتان بنوازند.

این روستای زیبا و منحصر به فرد یکی از آثار ثبت شده ملی و مکان‌های تاریخی و گردشگری است که اهمیت فراوانی دارد. پس فراموش نکنیم که در بازدید از این روستا و مکان‌های تاریخی و قدیمی آن، نهایت دقت و ظرافت را برای حفظ و نگهداری آثار و پاکیزگی محیط طبیعی و باغ‌ها به کار گیریم.

روستای ورکانه
روستای ورکانه

اگر به دنبال سفری متفاوت هستید که هم شما را به دل تاریخی ۴۰۰ ساله ببرد و هم از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید، روستای ورکانه همدان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

از روستای سنگی ورکانه بازدید کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درباره ی مدیر همدان توریسم

همچنین ببینید

آرامگاه استر و مردخای ، بنایی مقدس برای یهودیان در همدان

آرامگاه مقدسات یهودیان در همدان! یکی از خاص ترین و عجیب ترین جاذبه های توریستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *